Motorizmus

Autodiely po zavedení pásovej výroby

henry-ford-63113_640Písal sa rok 1907, keď Henry Ford oznámil svoj cieľ – vyrobiť auto, ktoré si budú môcť dovoliť všetci. Autá boli vtedy luxusný tovar, ktorý sa vyrábal na objednávku.

Prvým krokom bolo, že inžinieri Fordu zostrojili Model T, jednoduché, robustné auto bez akýchkoľvek možností úprav. Človek si nemohol vybrať ani akú farbu si chce zvoliť. Model T bol prvýkrát predstavený v roku 1908 a počas 19 rokov existencie si ponechal dizajn. Vyrobených bolo viac ako 15 miliónov kusov. Od začiatku bol Model T lacnejší ako ostatné automobily tej doby, avšak stále nebol dosť lacný na to, aby si ho mohli dovoliť masy. Henry Ford si uvedomil, že ak to chce dosiahnuť, musí vymyslieť efektívnejší spôsob výroby áut. On a jeho tím sa inšpirovali inými odvetviami a položili základy pre 4 princípy na dosiahnutie svojich cieľov: vymeniteľné súčiastky, neprerušovaná práca, deľba práce a zníženie plytvania úsilím.

Henry Ford a model T

Použitie vymeniteľných autodielov znamenalo, že jednotlivé časti museli byť zakaždým rovnaké. Takto by každý ventil sedel do každého motora a každý volant na každý podvozok. Znamenalo to tiež zdokonalenie strojového zariadenia a vyrezávacích strojov na zhotovenie autodielov. Potom by ich mohli obsluhovať menej zručný pracovníci, ktorý by vymenili tých zručných, ktorých súčiastky vyrábali ručne. Na zlepšenie plynulosti práce museli byť zoradený tak, že keď jedna fáza skončí, druhá začne s čo najmenším potrebným nastavovaním. Ford sa inšpiroval závodom na balenie mäsa v Chicagu a bežiacim pásom v obilnom mlyne, ktorý videl. Keby priniesol robotu k pracovníkom, nemuseli by oni chodiť vo fabrike za ňou a tým by sa šetril čas. Rozdelil prácu do 84 krokov a každý zamestnanec bol vyškolený ako robiť jednu z nich. Ford si zavolal Fredericka Taylora, tvorcu vedeckého manažmentu aby stanovil akou rýchlosťou by mali zamestnanci pracovať a aké presné pohyby by mali robiť na vykonanie svojej práce.

Ford implementoval tieto procesy v priebehu piatich rokov, počas ktorých ich testoval a vylepšoval. V roku 1913 bola takto vytvorená prvá pásová výroba naozaj veľkých rozmerov. Takto bol Ford schopný vyrobiť autá v rekordnom čase, čo znamenalo, že mohol znížiť cenu a stále dobre zarobiť z toho, že predal väčší počet áut. Ďalším pomerne originálnym nápadom tej doby bolo, že Ford vnímal ako potencionálnych zákazníkov aj svojich zamestnancov. Ford im v roku 1914 zvýšil platy na 5$ na deň, čo bola na tie časy výborná mzda. Jeho stratégiu potvrdili jeho zamestnanci tým, že si sami začali kupovať Model T. Forda mnohí industrialisti nazvali zradcom svojej triedy, on ale veril tomu, že dobre platení robotníci sa zmieria z nudnou robotou, ostanú lojálny a kúpia si jeho auto.

Fordove zásady si osvojila veľká časť rôznych priemyselných výrob. Dokonca zašiel oveľa ďalej ako bol jeho cieľ a zmenil návyky a charakter vtedajšieho národa.

Foto: pixabay.com