Motorizmus

Rallye Dakar

Správne po slovensky by sme to mali volať Rely Dakar, prípadne Dakarská rely. Oficiálny názov znie Rallye Dakar.

Rely Dakar mnohí dodnes volajú podľa starého názvu Rallye Paris-Dakar, resp. Rely Paríž-Dakar. Tento názov bol však často nepresný, pretože trasa Dakarskej rely sa okrem výnimočných rokov (vynímajúc prvých desať rokov, počiatky rely, tak – 1990, 1991 a 1995, 1996 a 2006, 2007) každoročne menila. Najvýraznejšia zmena prišla v roku 2009, kedy boli preteky pravdepodobne natrvalo presunuté z afrického Dakaru do Južnej Ameriky. Zaužívaný názov ale ostal. Preteky boli presunuté z Dakaru kvôli bezpečnosti v roku 2008, kedy museli len deň pred štartom kvôli teroristickým hrozbám celý ročník zrušiť.

Aby sme si Rely Dakar trochu priblížili – ide o každoročné preteky, organizované Amaury Sport Organisation (A.S.O.) od roku 1979. Svet túto rely pozná ako azda najsledovanejší pretek motocyklov, ale aj štvorkoliek, off-road vozidiel či kamiónov. Okrem profesionálov sa hojne hlásia aj amatérski jazdci.

Vzhľadom na ťažký terén sa nejazdí na tejto rely bežnými súťažnými vozidlami, ale skôr upravenými terénnymi. Jazdci si totiž behom jazdy prejdú cez piesočné duny, blato, trávnaté planiny i cez skalné úseky. Dĺžku etáp pravidelne meriame na desiatky až stovky kilometrov.

Najlepším jazdcom histórie sa dodnes stal Stéphane Peterhansel. Francúzsky pretekár vyhral prestížnu Rely Dakar až desaťkrát. Po prvýkrát oslavoval v roku 1991 na pretekoch motocyklov, ktoré vyhral ešte aj v rokoch 1992, hetrik uzavrel roku 1993, pokračoval v 1995, 1997 a 1998. O rok na to už sadol za volant automobilu, na svojom Mitsubishi však prvýkrát vyhral až v roku 2004, následne i v roku 2005, 2007 a naposledy v roku 2012.

Jeden z rekordmanov Dakarských rely žije dokonca aj v susednom Česku. Ostravský pretekár na kamiónoch Karel Loprais vyhral na svojej Tatre až šesťkrát zo 17 štartov, ku ktorým pridal taktiež aj päť strieborných a jednu bronzovú medailu. Zaujímavosťou je, že na svojich prvých pretekoch roku 1986 bol diskvalifikovaný, ďalší rok však už stál na stupienkoch pre víťazov.

Zlých jazdcov však rozhodne nemáme ani doma na Slovensku. V kategórii automobilov a kamiónov Slovensko prakticky ani nepoznajú, motocyklisti nám ale v poslednom čase robia veľkú radosť. Jaroslav Katriňák obsadil v roku 2007 9.miesto, výborný bol aj Štefan Svitko, ktorý v roku 2010 skončil na 13.mieste a v roku 2012 na vynikajúcom 5.mieste. Nemôžeme nespomenúť ani Ivana Jakeša, ktorý sa doteraz zúčastnil až piatich ročníkov.