Financie a práca

Poplatky za osobný účet išli hore: Nenechajte sa bankou zavádzať

Banky na Slovensku si od klientov pýtajú za osobné účty stále väčšie sumy. Dá sa proti tomu vôbec bojovať?

Poplatky a ešte raz poplatky. Téma, ktorá pri zriaďovaní účtov v bankách nezaujíma len klientov, ale i odbornú verejnosť a v neposlednom rade i samotnú legislatívu. Svoju vinu na kritike majú aj samotné sadzobníky, ktoré sú často neprehľadné, nejednotné a pre laikov v mnohých prípadoch mätúce.

Niet sa čo diviť, že už aj na Slovensku niekoľko rokov po sebe vzniká anketa o najabsurdnejších bankových poplatkoch. Banky si totiž dokážu od klientov vypýtať poplatok napríklad za autorizačnú SMS alebo za obyčajné zistenie zostatku na účte cez bankomat.

Úprava poplatkov a legislatívne hľadisko

Ak by ste si mysleli, že veľkí hráči na trhu začnú vnímať požiadavky svojich klientov, ste na omyle. Naše banky svoju poplatkovú politiku ani po kritike zo strany verejnosti nezmenili a zmeniť ani neplánujú. Čo sa našej krajiny týka, poplatky za vedenie bežného účtu patria k najvyšším v Európe. Dôvodom je okrem iného aj malý trh, na ktorom si banky môžu nastaviť vyššie poplatky v porovnaní s väčšími krajinami.

Za dlhoročným trendom vysokých poplatkov taktiež stojí fakt, že všetky finančné domy u nás fungovali vo forme kamenných pobočiek – svoje náklady si preto chceli sčasti vykompenzovať zavedenými poplatkami.

Európska únia už niekoľkokrát zasiahla v snahe ochrániť spotrebiteľa a určila legislatívne rámce pri stanovení poplatkov. Podobné snahy mala aj druhá vláda Róberta Fica, ktorá dokázala presadiť úplné zrušenie poplatku spojeného s priamym vkladom hotovosti na pobočkách bánk. Žiaľ, iba na chvíľu. Banky sa už o niekoľko mesiacov začali vracať k pôvodným praktikám.

Za čo platíme najviac

Okrem používania hotovosti je jednou z najdrahších „služieb“ bánk, samotné vedenie a správa osobného účtu. Medzi najvyššie poplatky patrí aj ten, ktorý si banky účtujú za výber hotovosti z bankomatu. Naopak, finančné inštitúcie vyžadujú najnižšie sumy v prípade elektronického bankovníctva. Podobná situácia je v takmer všetkých krajinách Strednej Európy. Jednu z najústretovejších poplatkových politík už dlhodobo prináša Poľsko.

Dôvodom je najmä pôsobenie veľkého počtu nízkonákladových finančných inštitúcií, ktoré garantujú zákazníkom nulové poplatky pri správe účtu. Mierne odlišný systém je napríklad v Rakúsku a Nemecku, kde klienti neplatia za jednotlivé služby, no sú im účtované mesačné paušálne sumy za vedenie účtu, v ktorom sú už najbežnejšie bankové operácie zahrnuté.

Poplatky zvyšovali mnohé banky

Na Slovensku je bežnou praxou, že každý rok dochádza k zmene poplatkov v rámci správy osobných či podnikateľských účtov, žiaľ najčastejšie smerom nahor. Podobná situácia nastala aj s príchodom nového roka 2018, kde takmer všetky slovenské banky ohlásili zvyšovanie poplatkov. Ľudia zmenu pocítia najviac pri používaní hotovosti na kamenných pobočkách, zvyšovanie sa dotklo aj poplatkov za vedeniu účtu. Dnes nájdete banky (ide najmä o najväčších hráčov na bankovom trhu), ktorí klientom účtujú mesačné poplatky za túto službu vo výške až nad šesť či sedem eur. Ak si sumu vynásobíte počtom mesiacov, veľmi rýchlo zistíte, že sa nejedná o drobné.

mBank stále bez poplatkov

Jednou z bánk, ktoré žiadne zvyšovanie poplatkov neohlásila, je známa internetová banka mBank. Jej príchod na Slovensko otriasol trhom s finančnými produktmi, a to vďaka u nás dovtedy nevídanej politike „bez poplatkov“. Mnoho ľudí sľubom o nulových poplatkoch v začiatkoch neverilo, keďže dlhé roky platili bankám vysoké sumy a často za poriadne absurdné „služby“. Čas ale ukázal, že nešlo o žiaden prešpekulovaný marketingový ťah, práve naopak, táto internetová banka stále Slovákom prináša bežné i podnikateľské účty úplne zadarmo. Bez poplatkov ponúka vedenie, správu i zrušenie existujúcich účtov, zadarmo sú i transakcie v rámci domáceho platobného styku a SEPA platieb.

Ako si teda vybrať?

Je len na vás, u ktorej banky chcete mať zriadený osobný účet. Pri výbere sa ale nespoliehajte len na to, že vás sama upozorní na existujúce poplatky. Pýtajte sa na všetko súvisiace s účtom. Niektoré banky totiž klientov účelovo o niektorých skrytých poplatkoch neinformujú.

Stretnúť sa môžete napríklad s poplatkom pri zmene denného limitu na karte cez internet banking či pri zmene trvalého príkazu. Veľa vám napovie aj súťaž finančných produktov Zlatá minca a jej víťazi, kde porota odborníkov každý rok vyhodnocuje okrem iného aj najlepšie osobné účty.

Ak chcete ušetriť na poplatkoch v rámci vášho účtu, držte sa niekoľkých základných pravidiel – pri finančných operáciách čo najmenej používajte hotovosť a výpisy z účtu si dajte radšej zasielať na email. Pokiaľ sa dá, skúste transakcie riešiť elektronicky a nie osobne na pobočke, taktiež si zrušte potvrdzujúce SMS správy a ak je taká možnosť, využite radšej emailovú notifikáciu.

Foto: pixabay.com