Motorizmus

Majstrovstvá sveta cestných motocyklov

MotoGP, alebo ak chcete: majstrovstvá sveta cestných motocyklov, poznáme ako najprestížnejšiu súťaž motocyklov samotných.

Jedny z najsledovanejších pretekov sa delia na tri kategórie – MotoGP, Moto2 a donedávna na 125 cm³. Kubatúru do 125 kubických centimetrov však od sezóny 2012 nahradila kategória Moto3. V sérii MotoGP sa jazdí 18 Veľkých cien, v sérii Moto2 a Moto3 je o jednu Veľkú cenu menej.

Preteky MotoGP pod záštitou Fédération Internationale de Motocyclisme (Medzinárodnej motocyklistickej federácie – FIM) sledujeme už od roku 1949, kedy sa ako vôbec prvým víťazom stal Brit Leslie Graham na okruhu MotoGP, Taliani Bruno Ruffo na okruhu Moto2 a Nello Pagani na okruhu s dnešným názvom Moto3. Žiadny Slovák ani Čech nikdy v histórii nevyhral v žiadnej kategórii.

Majstrovstvá sveta cestných motocyklov sa jazdia na špeciálnych súťažných motocykloch, na ktorých pretekajú výhradne jazdci. Sériovo sa nevyrábajú. Nemožno ich teda legálne používať na bežných cestách, čím sa líšia od odstatných strojov, používaných v pretekoch športových motocyklov, ktoré sú iba modifikovanými verziami bežných cestných motocyklov.

Kedysi sa jazdilo viacero pretekov podľa rôznych tried, rozdelenýc h podľa objemu motorov. Jestvovali triedy 50 cm³, 80 cm³, 125 cm³, 250 cm³, 350 cm³, 500 cm³, 800 cm³ a 990 cm³, resp. aj 350 cm³ a 500 cm³ sidecars. Od 50. rokoch dominovali vždy jednotlivé triedy motorov, až v roku 1990 sa začali odstraňovať niektoré typy, ako napríklad sidecars či druhy motorov a zostali opäť len tri kategórie, podľa dnešných názvov MotoGP, Moto2 a Moto3.

Legendárnou postavou pretekov je deväťnásobný majster sveta, taliansky pretekár Valentino Rossi, ktorý bol niekoľkokrát označený za najlepšieho športovca na svete, čím preskočil aj niekoľko úžasných futbalistov, hokejistov, basketbalistov či tenistov.