Financie a práca

Fúzie a akvizície – ako na ne?

Spájanie dvoch či viacerých samostatných firiem či nákup akcií jednej spoločnosti druhou je dnes už celkom bežnou záležitosťou. Na čo si dať pozor, aby všetko prebehlo hladko?

Základným dôvodom, ktorý je pre fúzie a akvizície spoločný, je snaha posilniť spojený podnik a získať tak výhodnejšie postavenie na trhu. Navyše môžu spoločnosti takýmto spôsobom rozšíriť ponúkaný sortiment, zlepšiť platobné schopnosti, získať nové spôsoby na úspory a nepochybne aj zvýšiť svoj podiel na trhu.

Aby fúzie a akvizície prebehli bez problémov

Keďže momentálne prebieha vo svete doslova vlna fúzií a akvizícií, je dôležité vyhnúť sa zbytočným ťažkostiam, ktoré sa často odhalia až po zlúčení podnikov. Základom je harmónia partnerov, podnikových kultúr a predovšetkým produktov, trhov aj stratégií. Aktívne by sa na tom malo podieľať aj predstavenstvo i manažment, zapojiť by ste mali tých najschopnejších ľudí, akých v spoločnosti máte, a udeliť im konkrétne úlohy.

Základom je plán

Určite si jasnú a presnú víziu, pomocou ktorej dokážete exaktne vymedziť smerovanie jednaní a vždy sa týchto cieľov držte. Stanovte si do detailu každý jeden krok aj vaše priority. Všetky tieto kroky by sa mali realizovať v čo najkratšom časovom horizonte, aby sa celý proces ukončil do dvoch či troch rokov. Nezabudnutie tiež zamedziť úniku informácií. Ak sa totiž výsledok predčasne zverejní médiami, prerušiť rokovania je problematické.

Dôležité je tiež si zvoliť toho správneho právneho partnera, ktorý vám pomôže efektívne a najmä hladko spojiť dva rozličné právne subjekty do jedného. Nejde totiž len o zosúladenie personálnych a prevádzkových záležitostí, ale tiež vymedziť právomoci a zmluvne ošetriť všetky potrebné kroky, ktoré vás fúziou alebo akvizíciou prevedú. Vyhľadajte takú advokátsku kanceláriu, ktorá má v tomto smere bohaté skúsenosti.

Disney a Pixar to zvládli

Spoločnosti Disney sa v roku 2005 prestávalo v oblasti animovaných filmov dariť a postupne strácali divákov. Východiskom z tejto nemilej situácie sa stalo práve spojenie s partnerom, ktorý priniesol do spoločnosti nové nápady a popularitu – Pixar. Spoločnosť Disney už predtým mala skúsenosti s Pixarom, preto toto spojenie bolo výhodné. Nezhody medzi šéfmi to síce takmer prekazili, no keď došlo k ich vystriedaniu, Disney kúpila Pixar. Spojenie týchto dvoch spoločností naozaj viedlo k ich vzostupu.

Foto: Bigstockphoto