Dieslové autá sú už s filtrami

Ochrana životného prostredia sa stala neodmysliteľnou súčasťou aj automobilového priemyslu. A je to správna cesta. Preto si však milovníci dieslových motorov museli zvyknúť na filtre, ktoré ich autá musia obsahovať. Norma Euro 5 zaviedla účinné filtre, nie všetci ich však vedia používať a nie všetci vedia, že ich treba aj zbavovať nečistôt.

Kedy je čas na výmenu

Práve kvôli tomu musia byť autá vybavené špeciálnym systémov takzvaným DPF (diesel particulate filter) filtrom. Potrebné čistenie DPF filtra prichádza na rad vtedy keď je zanesený od pevných častíc z výfuových plynov. Potom začne svietiť kontrolka. Keďže v DPF filtri je monitorovaný tlak, po jeho znížení vás na to auto upozorní samo.

Filter je preto potrebné čistiť dostatočne pravidelne, dieslové autá sú už s filtrami. Proces čistenia sa nazýva regenerácia univerzálneho DPF filtra a existujú tri druhy: aktívna, pasívna alebo nútená regenerácia. Výrobcovia si sami vyberajú, akým spôsobom sa filter v ich modely auto bude čistiť.

Keďže sú dieslové autá už vybavené filtrami, máte viacmennej o problém postarané. Je to niečo ako špeciálne vaničky do kufra, ktorých úlohou je zabrániť znečisteniu kufra. Rovnako tak aj filtre zabraňujú znečisteniu dieslového motora.

Proces samo čistenia DPF filtra vždy nestačí

Aktívna regenerácia: Ide o upravenie časového rozstupu na vstrekovanie paliva, tým sa zvyšuje teplota výfukových plynov. Vďaka tomu sa sadze začnú spaľovať.

Pasívna regenerácia: Tento typ čistenia sa uplatňuje na diaľnici, keďže tam sú teploty výfukových plynov vyššie. Teplota výfukových plynov je dostatočne vysoká na to, aby sa automaticky vypálila, teda jazdou na diaľnici. Auto s týmto typom regenerácie by preto malo absolvovať pravidelnú cestu na rýchlostnej ceste.

Nútená regenerácia: V tomto prípade riadiaca jednotka prepne motor do obmedzeného módu a je potrebné zájsť s autom do servisu.

Foto: pixabay.com